söndag 24 januari 2010

Att nå ut till medelklassungdom

Här sitter jag efter en gudstjänst och tänker på hur man når ut med evangelium idag. Man talar om olika grupper som man särskilt vill nå. Man talar gärna om livskriser. Man talar om ungdomsarbete. Diakoni och människor som har det svårt.

Allt det vill jag. Men, jag vill också nå de som lever ett gott liv. De som lever stabilt. Kanske jobbar de på fabrik, kanske på kontor. Livet är gott, men något saknas. Kanske vet de inte av vad som saknas. Någon har kanske snuddat vid tanken på Gud och kyrka, men inte känt att de hört hemma. Kanske har vi inte talat deras språk. Någon har känt att församlingen bara är till för de starka och lyckade. En annan har tänkt att församlingen bara är till för de svaga.

När tanken på evighetsfrågan smyger sig på. Funderingar om att det kanske finns något mer. Tankar om döden och vad som händer sedan. Finns vi där då?

Just nu har jag inga svar, bara frågor. Men den här videon gör min eftermiddag lite gladare. Det är från Lifecenter Asia, en svensk församlingsplantering i Bangkok. Det går att starta en församling mitt i en storstad. Det går att nå ut med evangelium till lycklig medelklassungdom. I alla fall går det i Bangkok. Undrar vad J.G. Oncken skulle tänkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar