torsdag 14 februari 2013

Påven - mer än bara sex

På frukostar och luncher runt om i Sverige har påven blivit ett vanligt samtalsämne de sista dagarna, sex, celibat, äktenskap och sådant talas det mycket om. I artikeln "From One Antichrist to Another: Thoughts on The Papal Transition" ger D. Scott Meadows oss en del tankar som kan göra det hela lite mer intressant genom att bredda ämnet en del.

Poängen är att det kanske finns andra saker att hett diskutera om påven än sex och äktenskapsfrågor. Är Påven till exempel en antikrist? Nationalencyclopedin beskriver antikrist som: ""Mot-Kristus", en som sätter sig upp emot Kristus och själv utger sig för att vara Gud eller Kristus." Och har man inte talat om Påven som Kristi ställföreträdare på jorden?

D. Scott Meadows avslutar artikeln på det här sättet, i fri översättning:

"Så, det ser som att vi är mycket nära en övergång från en Påve till en annan, och därför, från en antikrist till en annan. Ska jag klandras för att jag inte föredrar någon av Satans hantlangare? Gud hjälpe mig, att jag inte gör avbön, även inför hotet om martyrdom. Jag ber för den totala bortgången av detta sataniska rike. Låt alla lojala efterföljare till Kristis samlas med mig i detta! I vår generation, mer än någonsin, så är så är det orädd protest som särskiljer dem med sund förståelse och djup övertygelse från dem som är naiva och fega. Må Herren komma snart och förstöra sin Fiende (2 Tess 2:8). Amen."

Här är bränsle för ett spännande samtal om Påven, ett samtal med en lite annan vinkel än vad du kanske tänkt dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar