söndag 24 april 2011

I bokhyllan för en ledare i en baptistförsamling

Kunde inte somna i kväll och började fundera över vilka böcker som kan göra grunden i ett studiebibliotek för en ledare i en baptistförsamling. Kanske en äldste, diakon, styrelsemedlem, scoutledare eller medverkande på annat sätt i undervisning och tjänst.

Jag har inte tänkt klart, men delar med mig av mina tankar här. Förhoppningsvis kommer mognare tankar till sommaren.

En grundtanke är att en bra studiebibel har den inledningsvetenskap och kommentar som behövs för den som inte förbereder predikan. Likaså förutsätts att man har en Bibel man trivs med samt en psalmbok och kanske en handbok för gudstjänsten.

Förslag 1 - Baserat på böcker jag använder en hel del (på engelska)
  • "NIV Study Bible" - En numera klassisk evangelikal studiebibel som har både bredd och nyans. Bra inledningar till bibelböcker, bra kommentarer och bra register för att hitta saker. Fungerar bra när man vill studera ett ämne. Det är den studiebibel jag kan rekommendera till alla utan att blinka. Finns en del kartor också. Kanske använder jag ESV Study Bible allt mer som ersättare.
  • "Introducing Christian Doctrine" - en förkortad och förenklad version av "Christian Theology". Här får man de grunder man behöver i troslära, jag har den med som referens på bibelstudier. Lätt att hitta i och balanserad och rättvis analys. Stabil och bra. Köpte den i Jönköping en vår, har aldrig ångrat mig.
  • "Zondervan Niv Nave's Topical Bible" - När man vill studera ett ämne eller hitta en vers om något speciellt fungerar Nave's mycket bra. Visserligen finns något liknande längst bak i många biblar, men Nave's är mycket mer komplett och de flesta verser är utskrivna i boken. Ett underbart verktyg. Intressant nog så går mycket av det samma att göra med The Thompson Chain-Reference Bible, det är den Bibel jag ofta har med på resa i och med att det går att göra så mycket studier i en enda bok.
  • "New Bible Dictionary" - Att studera Bibeln utan ett bibellexikon blir tråkigt. Fick jag bara välja en enda bok förutom Bibeln vore det nog ett bibellexikon jag valde. "New Bible Dictionary" använder har jag bara elektroniskt, men det är det nog det lexikon jag trivs bäst med och rekommenderar helst. Samtidigt noterar jag att jag kanske använder "Eerdmans Dictionary of the Bible" oftare, men på grund av dess ojämnhet så vet jag inte om jag kan rekommendera det till alla.
  • "A Dictionary of European Baptist Life and Thought" - Har du någon gång undrar vad europeiska baptister tänker i en fråga? Eller saknar du något fakta om baptisthistoria eller de olika baptistsamfunden i europa. Att ha det här lexikonet är ett fantastiskt sätt att vara en del av den europeiska baptiströrelsen. En riktig guldgruva.
Förslag 2 - Böcker som många rekomenderar (engelska)
  • "ESV Study Bible" - Många säger att det här är den just nu bästa evangelikala studiebibeln. Jag använder webbversionen och gillar det jag använt. Inledningar, kommentarer och artiklar i olika frågor.
  • "Allt av John Piper" - Kanske är John Piper en Spurgeon för idag. Jag har inte läst som mycket av honom som jag vill, men följer honom med stort intresse. Att ha länken till Desiring God's resursbibliotek är nyttigt, mycket bra material gratis och allt.
Förslag 3 - För darbyisten (engelska)
  • "Basic Theology: A Popular Systematic Guide to Understanding Biblical Truth" - Nog kan det vara nyttigt att vara konversant med modernt dispensationalistiskt tänkande. Ryrie är en av de mer populära författaren, men ändå på en stabil akademisk grund. En på många sätt sympatisk troslära, jag har gått igenom den från pärm till pärm och återkommer gärna. Ett teologiskt perspektiv som är viktigare än vad vi ofta vill ge sken av i frikyrkosverige.
Förslag 4 - Böcker på svenska

  • "Den kristna friförsamlingen genom tiderna - Martyrer och frihetskämpar" - Gunnar Westins bok om friförsamlingens historia är väl något ett måste för att förstå både baptistisk identitet och baptisthistoria. Fortfarande går den att finna på antikvariat.
  • "Vad Bibeln lär" - R.A. Torrey skriver om vad Bibeln lär i olika i viktiga lärofrågor genom att ge verser för varje ämne och kommentera. Fortfarande användbar. Går att hitta på antikvariat.
  • "Den kristna kyrkans historia" - Jag upptäcker att jag ofta går tillbaka till den här boken. Kyrkohistoria är nyttigt för att förstå samtiden. Att lära genom att se vilka vägval och misstag man gjort i historien. Att se vår lilla församling som en del av den världsvida kyrkan genom historien ger perspektiv.
  • "Biblisk Uppslagsbok" - Skrivet för länge sedan av D. Hedegård och A. Saarisalo. Det svenska enbands bibellexikon jag använder. Så vitt jag vet hittar jag inget modernt i tryck. Det här är i alla fall på många sätt pålitligt men åldrat.
Vad är ditt förslag?

Det här var mina tankar mitt i natten. Inte färdigtänkt, inte färdiggranskat.

Kanske har du som läser detta några förslag till vad en "lekmannaledare" i en baptistförsamling skulle kunna ha glädje av i ett referensbibliotek. Volymer som man ofta kan gå tillbaka till när man förbereder något, eller har en fråga som man vill reda ut. En hjälp för att tala Bibel och teologi tillsammans i församlingen.

Skriv gärna i en kommentar om du har något förslag.

4 kommentarer:

  1. Hej,

    Jag läser mycket böcker och kan ge lite tips.
    Vad jag framför allt gillar är gamla biografier.

    1.
    William Carey - Den moderna världsmissonens fader. http://www.gospelcenter.se/shop/catalog/product_info.php?products_id=13385&osCsid=132eb20c4c45eacff5382bcbc91e657d

    En väldigt bra bok om hans liv.
    William Carey var kalvinistisk baptist som åkte till Indien. Trotts malaria sjukdom stoppade det honom inte från att vandra från by till by för att predika evangelium.

    2.
    Burmas Apostel - Adoniram Judson
    http://www.gospelcenter.se/shop/catalog/product_info.php?products_id=11263&osCsid=132eb20c4c45eacff5382bcbc91e657d

    Han var också en kalvinistisk baptist

    3. John Bunyan och hans budskap
    http://www.gospelcenter.se/shop/catalog/product_info.php?products_id=11355&osCsid=132eb20c4c45eacff5382bcbc91e657d

    Får vi inte nog av dessa kalvinister?
    här är en till.

    4. C.H.Spurgeon. Londons populäraste predikant
    http://www.gospelcenter.se/shop/catalog/product_info.php?products_id=13547&osCsid=132eb20c4c45eacff5382bcbc91e657d

    En annan bra bok om Spurgeons liv.


    Ses vi i Stockholm nästa helg?

    SvaraRadera
  2. Hej Josef

    Tyvärr ser det ut som att jag inte kan komma till Stockholm. Men, jag kommer vara med i bön.

    Tack för boktipsen. Det är väldigt tydligt att många stora missionsmän och evangelister har varit kalvinister. Att kalvinism och evanglism inte skulle kunna höra ihop är helt enkelt inte sant.

    Hyperkalvinism är något annat, det är för mig heresi. Det är något att be över, att en i grunden sund biblisk rörelse inte slår över i något osunt som hyperkalvinism.

    Jag gillar också biografier, just nu läser jag om John Ongman, han brann verkligen för evangelium.

    Baptist 1861

    SvaraRadera
  3. Det finns så mycket bra gammla böcker.
    Gospel center har lite antika böcker.
    Men annars allt annat för man köpa på bokus eller liknande.
    Känns nästan lite pinsamt att varken gospelcenter eller libris har några reformerta teologi böcker medans bokus har fullt av dem.

    Jag läste precis en bok om George Muller en luthersk Präst som startade barnhem.
    Det var grejer det!. Han kallas bönens man och det förstår man varför.
    Han tiggde aldrig pengar eller gjorde aldrig sina behov kända utan han litade helt på att Gud förser med pengar.
    Det var ekonomiska mirakler hela tiden.
    En gång gick han på stan och en gammal okänd kvinna kom fram till honom och räckte honom bröd för dagen.

    En biografi att rekommendera om du inte redan har läst om hans liv.

    SvaraRadera
  4. Jag ser att det här inlägget läses flitigt fortfarande. Konstaterar att råden håller bra än. En bok att lägga till är The Eerdmans companion to the Bible redigerad av Gordon D. Fee och Robert L. Hubbard.

    SvaraRadera