måndag 11 april 2011

Africa Bible Commentary

Jag har länge varit nyfiken på "Africa Bible Commentary". Det som gör mig intresserad är att olika kulturer tycks ha olika frågor att ställa till det eviga budskapet i Bibeln.

När jag läser Conrad Mbewes recension, "A Book Review of the Africa Bible Commentary", blir jag än mer nyfiken. Det är tydligt att det är en evangelikal kommentar tillämpad in i afrikansk kontext. Mbewe skriver:

"What makes this a commentary for Africa is the way it is applied to the African context. All the books of the Bible, from Genesis to Revelation, are made to speak to us as Africans. The articles on various issues that are very relevant to Christianity in Africa are a great delight to read. Subjects such as HIV and AIDS, funerals, circumcision, street children, inheritance of widows, witchcraft and demons, lobola, tribalism, polygamy, land, debts, etc., will not be found in your average commentary from the West (or the East) but they are all handled in this one volume."

En fråga som dyker upp hos mig är vilka frågor man skulle ställer med utgångspunkt från den ofta sekulariserade kultur svenska ungdomar ofta lever i. Det skulle bli en intressant kommentar om man fokuserade på dessa frågor. Det är frågor som jag tror skiljer en del från de frågor som besvaras den amerikanska litteratur vi ofta läser, jag tror också att det skiljer en del från en 40-talists frågor till bibeltexten.

I kväll är jag alla fall glad för Afrikas skull att de fått denna goda kommentar till Bibeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar