söndag 17 april 2011

Boktips från Tom Wright

I morse såg jag ett videoklipp som jag vill dela med mig av. Den brittiska teologen N.T. Wright berättar i klippet bland annat om favoritförfattare och favoritböcker. Jag tror att man gör gott i att lyssna till vad N.T. Wright har att säga. Hans kärlek till bibeltexten och vilja att brottas med betydelser tillsammans med en evangelikal övertygelse gör det ofta mycket intressant. Wrights introduktion till kristen tro "Helt enkelt kristen : förnuftiga skäl att tro" är för sina 57 kronor ett fynd, kanske det bästa försök jag har sett när det gäller att förklara kristen tro för nutidsmänniskan. Samtidigt kan Wright vara lite smått provocerande för en gammal konservativ stöt som mig, men det mår jag gott av.

I klippet så berättar Wright att de böcker som han oftast tar från bokhyllan är:
  • Språklexikon till grekiska och hebreiska
Det visar hur han brottas med bibeltexten och använder språklexikon för att fånga grundspråkets ord. Lexikon om antiken och dess värld för att förstå den omgivande kulturen. Lexikon om tolkningar och teologi som kyrkan gjort genom åren för att ta hjälp av traditionen och de som gått före.

Jag blev inspirerad av detta för att föreslå motsvarande hjälpmedel för ett kanske enklare studium i samma anda för oss som inte är professorer och drivna bibelforskare. Lite billigare, lite enklare, men i samma anda:
  • "Mounce's Complete Expository Dictionary Of Old And New Testament Words" ger en bra inblick i de grekiska motsvarigheterna till engelska ord. Jag har använt den mycket och trivs bra med den. Ofta ges det exakt så mycket förklaring som man behöver, varken mer eller mindre. En svenska resurs jag använder ibland är Folke Bobergs "Vad säger grundtexten?".
Att kämpa med bibeltexten tillsamman med lexikon är spännande och givande. Något som dock är bra är att stämma av de slutsatser man gör med en kommentar eller motsvarande. Ett budgetalternativ som ofta kan fungera tillräckligt bra är att använda en studiebibel med kommentar.

  • "NIV Study Bible" är stabilt evangelikal och på många sätt sympatisk. Jag börjar dock känna att den är lite ålderstigen och använder den inte så mycket längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar