onsdag 4 januari 2012

Arthur W. Pink, Karl Barth och Emil Brunner

Jag har börjat läsa i Arthur W. Pinks "Sovereignty of God" med smått skräckblandad förtjusning.

Jag kollade runt lite om vad andra tyckt om boken, för mig är att vara del av kyrkan också att lyssna till vad viktiga lärare i kyrkan tycker och tänker i olika frågor. Att kalibrera min egen läsning av Bibel och teologi mot den levande världsvida kyrkan.

Det är då jag hittar ett intressant citat av den brittiska predikanten och kyrkomannen Martyn Lloyd Jones:

"Släng inte bort din tid på att läsa Barth och Brunner. Du får inget från dem som hjälper dig predika. Läs Pink".

I vår tid så är nog Emil Brunner inte i ropet längre. Men, Karl Barth har fortfarande ett starkt inflytande, kanske till och med ett ökande inflytande i evangelikala kretsar.

Spontant känner jag att Martyn Lloyd Jones nog har lite av en poäng. En av de bästa predikanter jag känner kan så gott som inget om den moderna teologiska diskussionen om Barth och sådant som emergent church. Men, han kan sin Bibel och med en levande relationen till Levi Pethrus skrifter och en djup förståelse för människan så flödar det över av Bibel och evangelium i predikan på ett sätt som fångar många av oss.

Jag har en julklappsbok om Karl Barth, "The Great Passion - An Introduction to Karl Barth's Theology", som snart är på tur att läsa. Det ska bli intressant att se hur den boken möter upp mot Arthur W. Pink och om den föder predikan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar