tisdag 24 januari 2012

Vi har valt olika vägar...

Han och jag, vi har valt olika vägar. Mycket gemensamt, men olika i ett avgörande vägval. Frågan om att separera är det handlar om.

I kväll läser jag en bok om Karl Bart "The Great Passion" i syftet att få nya vinklar på långtidsprojektet att hantera arvet från 80-talets missionsförbund och Lars Lindbergs barthianska inflytande. Det gör mig inte så radikal och ibland känns det som jag kompromissar. Men, samtidigt är det så att många lyssnar med intresse på det jag har att säga, även de som är av rätt så motsatt åsikt i frågan. Att någon rätt så reaktionär som mig ändå får en plattform förundrar mig en smula, men jag är mycket tacksam. Det ger mig möjlighet att tjäna den kristna kyrkan och det gör mig gott.

Han är nog hemma och ser på en ny webbsändning med Mark Driscoll i kväll, det brukar han göra. På ett annat sätt än mig följde han sitt samvete och tog konsekvenserna av det. Några plattformar har stängts, kanske har andra öppnats.

Kanske är det olika personligheter, kanske är det något i teologi som skiljer. Ibland undrar jag det att jag läser R.C. Sproul istället för att som han ser Mark Driscoll på webben påverkar oss åt olika håll.

Jag undrar ibland om jag valt rätt väg. Men, när jag får bry mig om och finnas till hands då känns det rätt. En kompromiss som leder till att jag får be tillsammans med en gammal dam som har svårt att ta sig till kyrkan kan inte vara helt fel. Då känns det som jag är på den plats Gud vill att jag ska vara på.

Det är inte lätt att veta alltid. Men jag söker fortsatt ledning i Bibeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar