torsdag 26 januari 2012

Barth D. Ehrman

Inser att Barth D. Ehrman kommer att bli mer och mer predikad och diskuterad under 2012. Jag har redan hört en predikan som ger ekon av honom. Snart kommer tankar för honom användas som argument i församlingslivet, det är jag rätt säker på. Så jag har börjat förbereda mig lite smått.

Ett på besök på Hedengrens lite då och då ger en bild av vad som är inne, och för mig är det tydligt att det är Ehrman som är grejen just nu.

För att möta redan vi källan har jag börjat bläddra i hans "A Brief Introduction to the New Testament". Jag tror på att följa med och förstå och allmännbilda sig en del. Att sätta sig in i frågor och bemöta på ett genomtänkt sätt. Just nu är jag mycket tacksam för att ha läst Alister McGraths bok om villoläror, jag skriver om den här.

Delar av kristenheten sätter istället skygglappar på och ignorerar, jag tror inte det håller i längden. Om det jag tror på inte tål att diskuteras är det kanske något fel i det jag tror på.

Samtidigt blir jag bara mer och mer övertygad om en klassisk kristen tro och en
evangelikal bibelsyn är väldigt rimliga. Det är gott när hjärtats tro och hjärnans studier vandrar samma väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar