Leta i den här bloggen

Läser in...

tisdag 18 oktober 2011

C.H. Spurgeon om John Gill

Anders Wiberg läste Andrew Fuller med uppskattning och rekommenderade hans böcker till vänner. För att förstå de svenska baptistpionjärerna kan det vara bra att förstå Andrew Fuller och den kontext han skrev i.

I mycket var Andrew Fullers teologi en reaktion den hög-kalvinism som John Gill blivit en symbol för. C.H. Spurgeon åsikter om John Gill kan ge en intressant inblick i det teologiska landskap som Andrew Fuller reagerade på.

John Gill var sin tids kanske mest lärda baptister och Spurgeon rekommenderade hans skrifter. Än idag läser många John Gill och jag själv blivit rekommenderad att läsa honom på diskussionsgruppper på webben. Spurgeon skriver:

"He was one of the most learned men that the Baptist denomination has ever produced. His great work, “The Exposition of the Old and New Testament,” is still held in the highest esteem even by those whose sentiments widely differ from the author’s. His “Body of Divinity” is also a masterly condensation of doctrinal and practical theology, and his “Cause of God and Truth” is highly esteemed by many."
(Spurgeon, C. H. (1876). The Metropolitan Tabernacle: Its History and Work)

Sedan till hög-kalvinismen. Mycket talar för att John Gill inte var någon hyper-kalvinist, mer hög-kalvinist. Men, på något sätt tycks det finnas något i hans teologi som uppmuntrar en hyper-kalvinism som leder till att man inte evangeliserar. De svenska pionjärerna kunde chockeras ibland över baptister de möte på resor i England och U.S.A. skillnaderna i teologi kunde vara avsevärda, och jag gissar att en icke-evangelsierande hyper-kalvinism nog var det jobbigaste att möta. Många vill nog skylla dessa tendenser mer på Tobias Crisp och John Brine än på John Gill. Personligen är jag övertygad om att en kalvinism som leder till att man inte evangeliserar är heresi och villolära. Därför får man kanske sätta varningsflagg på att läsa John Gill, en lära som "Eternal Justification" kan nog ställa till det för någon. Charles Spurgeon skriver:

"The system of theology with which many identify his name has chilled many churches to their very soul, for it has led them to omit the free invitations of the gospel, and to deny that it is the duty of sinners to believe in Jesus: but for this Dr. Gill must not be altogether held responsible, for a candid reader of his commentary will soon perceive in it expressions altogether out of accord with such a narrow system; and it is well known that when he was dealing with practical godliness he was so bold in his utterances that the devotees of Hyper-Calvinism could not endure him."
(Spurgeon, C. H. (1876). The Metropolitan Tabernacle: Its History and Work)

Så det ser ut som den kontext som Andrew Fuller skrev i var en teologiskt system som var logiskt och väl genomtänkt, men som hos en del kunde urarta så att de kylde församlingarnas ande så att de inte längre fungerade i att föra ut budskapet om frälsning genom Jesus. Anderw Fullers evangeliserande kalvinism var en välsignelse för de brittiska baptisterna och genom William Carey kom det att spridas över världen.

För den som vill vara reformert baptist idag är det sunt att bekanta sig med Andrew Fuller. För svenska baptister var det bra att Anders Wiberg kände sig mer hemma med Andrew Fuller än med John Gill. Kanske var det en del av den svenska baptiströrelsens framgång.

5 kommentarer:

  1. Jag har läst att Gill inte var någon hyper kalvinist då han aktivt stödde George Whitefields ministry med pengar.
    Däremot har jag läst att Andrew fuller var hyper kalvinist

    SvaraRadera
  2. Hej Josef

    För mig är det tydligt att John Gill hade ett hjärta för att sprida budskapet om Jesus. Jag vill inte kalla honom för hyper-kalvinist. Men frågan är om det inte ligger något i hanns system som kylde viljan att evangelisera hos efterföljarna. Självaste Spurgeon tycks antyda det.

    SvaraRadera
  3. I och med att Andrew Fuller i var partikulär-baptist och han i grunden försvarade Kalvins teologi, så kan man tänka att de som har problem med kalvinism gärna utser honom till hyper-kalvinist.

    Så som jag ser det kan en stabil fempunkts-kalvinism vara mycket evangeliserande. Det finns många samtida exempel på dry. Rörelser som haft starka hyper-kalvinistiska tendeser har ofta krympt och nästan förvunnit. Hur hög-kalvinism kan påverka ett samfund är kanske primitive baptists ett exempel på.

    SvaraRadera
  4. Så jag skulle vilja säga att Andrew Fuller banade väg för en stabil moderat evangeliserande kalvinism. Jag kan inte se någon hyper-kalvinism hos honom.

    Sedan tenderar vissa kritiker av kalvinism att bunta ihop alla.

    SvaraRadera
  5. Ja det är mycket möjligt.
    Folk älskar ju i dag att måla ut kalvinister som "hyper kalvinister"
    Folk har sagt det till mig att jag inte är en sann kalvinist då jag evangeliserar och tror att människan är förpliktigad att omvända sig till Gud samt att evangelium bör predikas för alla människor.
    Dock omfamnar jag själv alla 5 punkterna och tror på dem.

    SvaraRadera