torsdag 27 oktober 2011

Pingstpastorns boktips om predikan

Han predikar så bra, det går rakt in i hjärtat.

Jag frågade den gamle pingstpastorn om han ville ge mig några tips. Senare satt vi en kväll runt köksbordet och talade om predikan. Många tips och förslag från en erfaren predikant. Här delar jag med mig av boktips jag fick av honom:

1. Jobba ordentligt med Gunnar Ohlovssons "Text & tankar ur Gamla testamentet" och "Text & tankar ur Nya testamentet". Låt det vara som modell som du tar som grund för dit egna sätt att lägga upp predikan. Ohlovsson skriver i förordet "Tankarna är i regel ett utflöde ur texterna underbyggda med bibelställen". Jobba med bibeltexten och använd Ohlovsson som modell för framställningen.

2. R.A. Torreys "Vad Bibeln lär" hjälper dig att se hur en doktrin undervisas genom Bibeln. Boken hjälper dig att undevisa över ett ämne, men också att underbygga det som undervisas i en vers med bibelställen från ämnet. Man kan känna Anden på ett särskilt sätt i Torreys böcker och mycket annat av honom är också nyttigt att läsa.

3. Läs Bibeln ofta och mycket. Det finns ingen ersättning för det.

Det är några av de råd jag fick, återgivna som jag kommer ihåg dem. Kanske kan det vara till någon nytta även för dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar