söndag 4 september 2011

Grundböcker i ansvarsfull bibeltolkning

Särskilt när vi diskuterar tidens brännande moralfrågor i församlingen kommer frågan om ansvarsfull bibeltolkning upp.

Jag frågade en bekant som läser vid ett av Englands baptistcollege vilja böcker de använder i en grundkurs för bibeltolkning. Här är de tre böcker jag fick på förslag:

Tidigare har jag skrivit en inlägg om bibelsyn, mycket under inflytande av John Stotts kommentar till Lausannedeklarationen och Peter Jensens bok "The Revelation of God".

3 kommentarer:

  1. Hej igen!
    Vad innebär det att det återstår en del korrektur av Borekullabekännelsen?
    Sen undrar jag om du har någon källa till 1861 års bekännelse?
    Mvh Henke

    SvaraRadera
  2. Mest att det är kvar lite stavfel från inskanningen är det med korrektur av Borekulla.

    Längst ned på försts sidan har jsg skrivit denna korta inledning till 1861. Den bör besvara din fråga om källa.

    DEN TROSBEKÄNNELSE, SOM DE SVENSKA BAPTISTERNAS KONFERENS ÅR 1861 ANTOG SÅSOM ETT UTTRYCK FÖR DEN BAPTISTISKA TROSUPPFATTNINGEN. ENLIGT N.J NORDSTRÖM EN KULTURBILD 1926.

    SvaraRadera
  3. En bok som jag rekomenderar starkt är Communities of Conviction av Ian Randall http://www.ebf.org/coc/

    SvaraRadera