fredag 16 september 2011

Protestantistiska rörelser som växer i Storbrittanien

Artikeln "Does the future have a church?" är mycket intressant. Det är statistik över vilka protestantiska rörelser som växer i Storbrittanien.

Här är en del av statistiken

Conservative non-separatist evangelical 8% Up

Conservative separatist evangelical 11% Stable

Open/Traditional evangelical 27% Down

New churches 12% Stable

Charismatic 16% Down

Pentecostal 23% Up

Emergent 3% Up

Min slutsats är att öppna traditionella evangelikaler, lite så där lagom otydliga, så som vi ofta vill vara i missionsförbundet och baptistsamfundet är på nedgång. Att spica till det med lite karismatik tycks inte vara någon riktigt bra väg framåt. Kanske bygger vi delvis på fel grund i GF-kyrkan? Personligen så drar jag slutsatsen att det jag försökt bidra med till GF-kyrkan, genom denna blogg och remissvar har varit rätt. Statistiken föreslår också att Brian MacLaren och N.T. Wright inte är så självklara inspirationskällor för den evangelikala mitten, det är inte säkert att det ger växt i längden.

Konservativa evangelikaler, gärna av den typ som inte är så separatistiska tycks ha framtiden för sig. Min personliga slutsats är att det fortfarande är rätt att läsa John Stott och reflektera över Lausannedeklarationen, det ser som det finns mycket nyttigt att hämta där fortfarande. Det är också så att jag kanske borde läsa mer från bokförlagen IVP, The Good Book Company, Banner of Truth ochChristian Focus (CFP).

Vi ser också att pingstförsamlingar växer så det knakar. Riktiga pingstförsamlingar som vill vara pentakostala. På något sätt träffar de rätt i dagens samhälle, särskilt bland immigranter. Nu är jag inte helt säker att jag känner mig hemma med det, och jag undrar om det leder till stabil tro över tid. Men, jag tror att jag ska bevaka Colin Dye och Kensington Temple lite på avstånd, mycket för att se vad det är som rör sig och kanske kan man få någon idé om hur man lättare kan nå människor från andra kulturer.

Emergent church är inte stora, men de växer. Om det är genuin vilja att nå ut med evangelium som driver så tror jag nog att det här kan vara något som kan bli bra på sina håll. Behålla evangelium men se över formerna och pröva allt på nytt mot vad Biblen lär. Men, jag ser också emergent-teologin som ett verktyg för dem som är allmänt kyrktrötta, och behöver en ursäkt inte tro som fäderna. Personligen så vill jag söka förnyelse genom att gå tillbaka till historien och hitta former som håller över tid, den kanske bästa bok som tar både stabil teologi och emergents tankar om förnyelse är "Deep Church: A Third Way Beyond Emerging and Traditional".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar