måndag 4 oktober 2010

"Sup mig snygg!"

Det är en av Sveriges högskolestäder. Hon går där med en särskild klädedräkt som studenter i tekniska ämnen har när de ska ut på särskilt röjiga fester. För mig ser det ut som en slags pyjamas full med olika tygmärken. Med tuschpenna har hon och hennes vänner skrivit en del skämtsamma saker på festdräkten. Bland annat:

"SUP MIG SNYGG!"

Jag undrar vilken världsbild det speglar. Visst är det skämtsamt. Det är på skoj. Men, djupt bakom ligger tanken om köttmarknaden. Den öppna marknaden där man hittar en partner för livet, eller för natten. Där utseendet är så viktigt. Där individens värde är kopplat till hur man ser ut.

Alkoholens starka roll finns där. Ett socialt smörjmedel. Är man inte tillräckligt vacker så kan man ta hjälp av kemin och låta den potentiella partnern berusa sig tills man når den nivå av skönhet som behövs för att vara en attraktiv partner. Har man klarat en tenta dricker man för att göra glädjen starkare. Har man missat en tenta dricka man för att glömma. Är det tråkigt att spela sällskapsspel dricker man öl till Risk. Är man trött på livet låter man alkoholen trösta. Har drickandet givit ångest dricker man för att ta bort ångesten. Är man inte vacker så låter man någon dricka till denne tycker man är snygg. Allt är kemi.

Jag vet att det är med humor hon skrivit så. Förmodligen lever hon ett studentliv fritt från bekymmer, lite som Sebastian Flyte i boken Brideshead Revisited. Men, nog tror jag att texten på overallen är ett ironiskt skämt över en hård värld och kall världsbild. Att försöka hålla en skämtsam distans till en kultur som är svår att leva och som äter av kärleken.

Det är mycket jag skulle vilja säga henne. Om Guds kärlek. Att vara älskad för sin egen skull. Om att ett annat liv är möjligt. Att man inte behöver bli mer och mer cynisk för var dag som går, att Jesu kärlek läker sår.

Men jag går vidare åt mitt håll, hon åt sitt håll. Undrar vad hon gör nu. Kanske dyker hon upp i någon församling snart, längtande efter kärlek som varar. Tänker på vad hennes första fråga på en Alphakurs skulle vara. Kommer hon att träffa rätt människor på kyrkkaffet? Kommer att evangelium träffa hennes hjärta i predikan? Jag vill så gärna att vi ska möta henne som hon är. Med ett evangelium som leder till förvandling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar