måndag 8 mars 2010

Evangelism och trötthet

Igår var det smågrupp och kvällens ämne var evangelism. Tillsammans blev vi nog mer övertygade av vikten av den kristna gemenskapen som grund att hämta kraft ur när man vittnar för bekanta och främlingar. Att själv vara rotad i en kristen gemenskap där man kan hämta kraft och trygghet är viktigt. Umgänget i bön och gudstjänst är viktigt, men också den sociala gemenskapen runt arbete, fika och mat. Vi talade också om hur vi har olika uppgifter i församlingen som delar av en kropp med många lemmar. Det gäller även evangelism, där vi har olika typer av gåvor att sprida budskapet om frälsning genom Jesus Kristus.

Just nu är jag lite verksamhetstrött. Det var många uppgifter i helgen, och en uppgift gjorde mig frustrerad och bitter. Ibland kommer man till punkten där man måste välja bort något och det har jag gjort idag.

Sedan undrar jag ibland varför vi inte läser en predikan av Spurgeon när vi träffas på smågrupp. Nu har jag själv valt Emmanuel Bäckryd "Tillsammans" som text för den här perioden, så jag har ingen att skylla på. Många gånger tror jag att vår tradition i mångt av mycket byggdes av män och kvinnor som samlades i stugorna och sjöng, bad och läste en predikan och t.ex. Luther, Rosenius eller Spurgeon. Men, samtidigt kanske det vi läser bör spegla vår tids frågor och vår tids sätt att utrycka sig och då är nog Emmanuel Bäckryd ett bra val.

2 kommentarer:

  1. Kan tipsa om att vi på Erevna publicerar "veckans Spurgeon" varje Söndag :)

    http://erevna.nu/?tag=charles-spurgeon

    SvaraRadera
  2. Hej Michael

    Mycket bra iniativ med "Veckans Spurgeon".

    Det finns mycket att lära av Spurgeon och hans predikningar har också haft stor betydelse för svensk frikyrklighet. Jag har nosat på detta i dessa två inlägg:

    http://baptist1861.blogspot.com/2009/12/spurgeons-inflytande.html

    http://baptist1861.blogspot.com/2009/12/theodor-truve.html

    Varma hälsningar

    Baptist 1861

    SvaraRadera