onsdag 3 mars 2010

The Naked Anabaptist

Jag ser fram mot boken "The Naked Anabaptist" av Stuart Murray som kommer snart. Ett utdrag ur boken finns här.

Min övertygelse är att baptismen i allmänhet har djupa rötter i anabaptismen, och att svensk baptism genom J.G. Onckens kontakter med mennoniterna har ett särskilt anabaptistiskt arv.

Jag tror också att studier av anabaptisternas historia kan lära oss mycket om hur man lever tillsammans i en kristen gemenskap. Jag tror också att många anabaptister var teologiskt sunda och att det inte är genom att montera ned gamla doktriner som vi möter framtiden. Det vi kan lära oss är nog mycket om hur sund teologi tillämpas i en kristen gemenskap där tron får praktiska konsekvenser.

I vilket fall är jag mycket nyfiken på att läsa boken när den kommer. Jag har den på bevakning på adlibris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar