fredag 2 juli 2010

Studier på iPod/iPhone

Ska ut på resa några dagar. Den här gången kompletterar jag Thompsons kedjereferensbibel med iPod Touch.

Sedan en tid har jag ESV Study Bible på iPoden. Det fungerar mycket bra. Lätt att snabbt få fram översiktlig information, både en enkel kommentar och inledningar och översikter. Jag har kompletterat med Folkbibeln och Bibel 2000.

Igår laddade jag hem Eerdmans Dictionary of the Bible och Little Kittel.

Jag får säga att Kittel inte riktigt gör sig på en iPod, men det är fantastiskt att ha en sådan resurs till grekiska och nya testamentets teologi lätt tillgängligt. Jag vet inte om jag kan rekomendera den i det här formatet, i bokform eller på dator gör den sig nog bättre.

Eerdmans Bibellexikon fungerar bra på iPod. Snabbt får man en bra översikt över ett ämne. Samtidigt är det ett ganska ojämnt verk. Från klassik kristen tro till liberalaste liberalteologi. Man får läsa man urskiljning. Ett bra komplement till ESV Study Bible.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar