tisdag 29 december 2009

Teologiska spetsfundigheter

Många i de äldre frikyrksamfunden är trötta på diskussioner och teologiska spetsfundigheter. Man tycker att det räcker att följa Jesus, att teologi bara försvårar enhet. Jag har fått det förklarat för mig vid flera tillfällen.

Först tänkte jag att det kanske låg en hel del i detta resonemang. Sedan insåg jag att dop, frälsning och bibelsyn var sådan spetsfundigheter som de tyckte att man inte borde ge utryck får åsikter i. Jag har med tiden lärt mig att där man ifrågasätter sanning, rationalitet och argument så har man alltid en agenda. Vilken agenda ligger bakom utmålandet av de som tycker att dopfrågan viktig som kärlekslösa och som motståndare till sann enhet??

På lite trots har jag ägnat dagen åt att studera en teologisk spetsfundighet som man inte talar ofta i Sverige. Frågan om försoningen är mycket levande i många baptistförsamlingar i östra Europa. Shai Linne har skrivit en sång i ämnet. Jag håller inte nödvändigtvis med Shai Linne i hans slutsatser, men det är låt värd att lyssna till. Sången börjar med raderna:

Here’s a controversial subject that tends to divide
For years it’s had Christians lining up on both sides
By God’s grace, I’ll address this without pride
The question concerns those for whom Christ died
Was He trying to save everybody worldwide?

2 kommentarer:

  1. Hallå där baptist1861! Kul att läsa din blogg - självklart blir jag oerhört nyfiken på vem du är... Men jag läser och begrundar. Teologiska spetsfundigheter är en nödvändig del av vårt liv som församlingar och kyrkor. Det är intressant att du träffat människor som vill följa Jesu teologi utan att samtidigt vara beredda på att vrida och vända på vad det skulle innebära idag. Jag är lika lite beredd att kalla de som tycker att dopfrågan är viktig för kärlekslösa (vore konstigt eftersom jag själv tycker det...) som att mena att det "kristna kärleksbudskapet" räcker... Det är i brottningskampen med bibelordet som vår tro blir kropp och verklighet. Följer med nöje din blogg.
    / Magnus

    SvaraRadera
  2. Roligt att du följer min blogg. Tack för din kommentar. Du har verkligen rätt att brottningskampen med bibelordet är centralt i vår tro.

    /J

    SvaraRadera