fredag 18 december 2009

Mitt mål med bloggen

Efter någon dag med bloggen börjar jag bli klar över vad jag vill göra:
1. Reflektera över den teologi som ges i Baptistbekännelsen från 1861. Se tillämpningar idag. Se vad som är värt att behålla och vad som vi lärt oss mer om idag. Sätta bekännelsen i dess historiska sammanhang. Publicera 1861 års bekännelse när jag korrekturläst den. Göra en utgåva av 1861 års bekännelse med uppdaterat språk.

2. Blicka ut över den internationella baptiströrelsen som är bredare än svenska baptistsamfundet. I ekumenisk anda ser jag gärna på baptistförsamlingarna i öst, den reformerta rörelsen och de oberoende baptistförsamlingarna i Nordamerika. Jag känner att det vore lite förmätet att anta att just svenska baptister vet bäst i alla frågor.

3. Följa det humanitära arbete baptister gör i världen. Främst tänker jag kanske på Trafficking, mikroekonomi, Thailand, Vitryssland, men det finns mycket mer.

4. Jag kommer att undvika samfundspolitik, samfundskritik och det som Niklas Piensoho kallar ”underlivsfrågor”. Dessa frågor jag får min beskärda del av genom mitt engagemang i min hemförsamling och jag vill inte ägna tid åt det på bloggen. Jag tror det ofta är en risk att kristenheten lägger större tid på moralfrågor än på att sprida evangelium.

5. Jag är medlem i en församling som är knuten till flera samfund. Jag är med förtroende vald till olika poster i denna församling. I en samverkansförsamling blir vissa frågor känsliga, det kan röra sig om dopsyn, medlemskap, andens gåvor, bibelsyn och mycket annat. Jag vill i den här bloggen vara fri att reflektera, prova tankar och idéer, utan att någon ska oroa sig över det. Jag är övertygad att vi gör det bästa på den ort där vi verkar, utifrån de förutsättningar vi har. Samtidigt så blir mitt hjärta varmt när jag läser om de första baptisterna och dess starka övertygelse, jag känner starkt att vill utforska denna övertygelse. Av dessa anledningar kommer jag inte att ange mitt namn på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar