torsdag 5 augusti 2010

Socialt arbete

Socialt arbete är viktigt för en församling. Jag kan inte läsa Bibeln annorlunda. Idag läser jag i Dagen artikeln "En kyrka med rätt att kalla sig kyrka" som tar upp vikten av socialt arbete. Det är en artikel att bli inspirerad av. Bland annat skriver man:

"Jim Wallis berättade under konferensen om en kvinna som arbetade frivilligt i ett projekt för att dela ut matkassar till fattiga under finanskrisen. Hon bad: "Jesus, hjälp oss att känna igen dig när du står där i kön.""

Min övertygelse är att socialt arbete är viktigt i församlingar och att det är en möjlighet för oss att visa vår kärlek i samhället. Jag vill särskilt inspireras av Hindustani Covenant Church i Indien.

Samtidigt kan det här gå ut över annat. Socialt arbete är inte det enda en församling ska göra. Ibland kan det kännas nästan som vi åter snuddar vid "the social gospel". För mig hör socialt arbete samman med ett klassiskt rent och klart evangelium om frälsning genom tro på Jesus. En av mina förebilder på det här området är Levi Pethrus som tidigt förstod att detta och startade sociala hjälpinsatser på samma gång som han evangeliserade och predikade för församlingen.

Kevin DeYoung gör en sansad analys i artikeln "A Brief Wrap Up on The Poor and Social Justice". Han efterfrågar en balans i när vi tolkar vad Bibeln säger om fattigdom och social rättvisa. Många gånger kan vi vara blinda för vad Bibeln säger om fattigas behov, men många gånger kan vi också göra mer av det än vad Bibeln egentligen säger. Gör vi socialt arbetet av kärlek, eller för att det är synd att inte göra socialt arbete? Ett utdrag av DeYoungs artikel:

"I’ve also been concerned that when talking about the poor and social justice some Christians speak of ministry priorities instead of ministry possibilities and global responsibilities instead of global opportunities. The difference between a possibility and a priority or between an opportunity and a responsibility is not mere semantics. It’s the difference between saying “Here’s what God may be calling you to do in the name of love” and saying “Here’s what God says you must do if you are to stop sinning.”"

Läs Gustaf Frisells artikel i Dagen tillsammans med Kevin DeYoungs blogginlägg och ta en stund och reflektera över om det är något du kan göra lokalt i din egen församling.

1 kommentar:

  1. Det är en naturlig del av en kristens liv att hjälpa andra människor. Äkta kärlek hjälper inte bara "Jesu minsta", dvs Hans lärjungar, utan alla människor.

    Det är ju därför mängder av kristna missionärer i alla tider gått ut till alla länder. De flesta har varit sjuksköterskor och lärare och alla har jobbat praktiskt.

    Man hör ständigt kritik från Jim Wallis och hans lärjungar mot "kyrkan" för att den ägnar sig åt det andliga, underförstått att bara det praktiska har ett verkligt värde. Att ge en människa budskapet om frälsning är visst inte kärlek...

    Det är ett faktum att de som gör mest rent praktiskt är de kyrkor som mer än andra betoner det andliga. Titta bara på vilka som startat hjälporganisationer som Röda korset, Rädda barnen, Läkarmissionen, Hoppets stjärna,
    Indiviuell människohjälp m fl. Nästan alla är startade av kristna. Dessutom gör kyrkorna mycket direkt.

    SvaraRadera