torsdag 8 april 2010

Gammaldags bibelstudium (1850)

Hur såg verktygen ut för ett enkelt bibelstudium i Amerika 1850-talet när Anders Wiberg var där på studieresa?

Den efterforskning jag gjort föreslår följande:

1. King James Bibel var den översättning av Bibeln man läste.

2. Cruden's Concordance var ett vanligt hjälpmedel för att hitta saker i Bibeln.

3. Församlingens Statement of Faith var nog vanligt att ha tillgänglig för att studera doktriner ur Bibeln. Ett vanligt alternativ 1850 bör ha varit New Hampshire Confession. Här finns många referenser till bibelverser att följa.

4. Någon typ av bönbok bör ha varit vanlig som hjälp ute i stugorna. Jag vet inte vilken det skulle ha varit.

5. En pastor i en normal församling bör också haft tillgång till en någon enkel kommentar. Matthew Henry's kommentar eller Matthew Poole's kommentar bör ha varit vanliga.

6. En pastor bör också haft tillgång till 1689 års baptistbekännelse som är en detaljerad genomgång av en baptistisk tro med många bibelreferenser.

Naturligtvis hade en välutbildad pastor tillgång till mycket mer referensmaterial. John Gill's kommentar , detaljerade kommentarer för varje Bibelbok, GT på hebreiska, NT på Grekiska, bra framställningar av systematisk teologi och så vidare.

Men, ute i den vanliga baptisternas församlingsliv tror jag att vi kan komma kanska nära med King James Bible, Crudens Concordance, New Hampshire Confession och Matthew Henry's kommentar och Matthew Poole's kommentar. Jag har alla dessa utom Matthew Poole's kommentar som jag väntar från U.S.A inom någon vecka. Mitt mål under våren är att som en del av det trosbyggande personliga bibelstudiet sätta av tid åt att studier med bara dessa hjälpmedel för att mer tränga in i den tidens tankar och förutsättningar.

Sedan kan man fundera över hur ett motsvarande studium skulle ha sett ut i Sverige vid den tiden. Det jag direkt tänker är Karl XII:s Bibel, Luthers Kyrkopostilla, Luthers Huspostilla, skrifter av Rosenius (husandakt), tidningen Pietisten och psalmboken. Men, jag inser att jag har dåligt med fakta här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar