tisdag 4 januari 2011

Teologisk grund för GF-kyrkan (igen)

Jag har tittat mer på utkastet till Teologisk grund för GF-kyrkan. Sedan har jag också läst det en gång till i ljuset av Andreas Möllers tankar om dokumentet.

En sak jag provat är att göra en fiktiv genomgång av församlingens tro och teologi med en tänkt ny församlingsmedlem med GF-kyrkans dokument som underlag. Det känns som det skulle kunna gå riktigt bra, det är en text som går att förklara och en text som det går att stå för. Det finns också rum för att förklara det som är specifikt lokalt, hur vi blivit ledda av Jesus i vårt lokala sammanhang. Det finns också något lätt uppbyggligt i texten som jag har svårt att förklara.

Min bedömning är att texten:

1. Är pedagogisk, det går att förstå och det går att förklara för någon som är ny. Jag tror det är viktigt. Vi behöver en text vi kan förstå ute i församlingarna.

2. Ger uttryck för en åtminstone halv-evangelikal tro, med utrymme för en hel-evangelikal lokal tolkning. Texten bör kunna tjäna samfundet på ett bra sätt och hantera den bredd som finns.

3. Har en bättre balans mellan samfundsfrågor och lokala frågor. Jag har i något tidigare inlägg förespråkat vikten av att den lokala församlingen får anpassas till lokala förhållanden och att den lokala församlingen får möjlighet att låta sig ledas av Bibeln och Jesus för att nå människor där man är.

4. Har bibelreferenser och en allmän ton gör att det känns som det verkligen är ett dokument som kommer ur Bibel och bön. Ett dokument för kristna församlingar som läser sin Bibel. Det är inte alls samma ton av akademiska nymodigheter som det varit tidigare.

Så fortfarande är jag positiv till det nya dokumentet.

1 kommentar:

  1. Roligt med din positiva läsning och analys! Då är vi på rätt väg i arbetet med texten.

    Ann Westblom, remissgruppen Gemensam Framtid

    SvaraRadera