lördag 5 mars 2011

Uppslagsverk för Bibeln

Nog är det så att Thoralf Gilbrants "Illustrerat Bibellexikon" räcker långt som uppslagsverk till Bibeln, jag har utgåvan som är i tre band. Jag hittar det mesta där.

Samtidigt så gillar jag verkligen att bläddra i bibellexikon av olika typer.

En budgetvariant är att använda ISBE från 1939, den finns att läsa på webben här. I
Custers "Tools for preaching & teaching the Bible" kan man läsa omdömet:

" The most helpful and practical work for the average Bible student is the International Standard Bible Encyclopaedia, 5 vols. (Grand Rapids: Eerdmans, 1939. 3,541 pp. in addition to maps and photographs), edited by James Orr. If a pastor has this one work, he will probably need no other in this field. Not only is the ISBE dominantly conservative, but many of the articles are outstanding contributions by the greatest scholars of their generation"

Jag har också den nya utgåvan av ISBE, och jag tycker den är helt OK. Men, jag märker att jag oftare använder "Zondervan Encyclopedia of the Bible". Båda är i grunden konservativa och trevliga i tonen.

Ibland känner jag att jag vill allmänbilda mig i den senaste mer liberala bibelforskningen. Jag känner också ett behov av att ha mer tillgång till den senaste arkeologiska forskningen. Det får mig intresserad av Anchor Yale Bible Dictionary. Custer skriver att "The Anchor Bible Dictionary, 6 vols. (New York: Doubleday, 1992.), edited by David Noel Freedman, expresses the hard-line liberal position." Får se om jag skaffar den snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar