söndag 5 september 2010

En bra Bibel

Jag har en bekant som är mycket intresserad av löpning. Han räknar att det kostar 1 krona per kilometer med skor. Han har tre par skor av bästa sort, de får vila två dagar mellan varje löpning, därav tre par. Det märks fort att löpning betyder mycket i hans liv. Löpning är ingen materialsport, men ändå är rätt material viktigt.

Ibland tänker jag på hur vi väljer biblar. Om "både det Gamla och Nya Testamentets heliga skrifter (de wanligen så kallade Apokryfiska Böckerna ej infattade) äro af Gud ingifna samt utgöra den enda och fullkomliga regeln för wår christliga tro och wandel", då borde valet av en eller flera bra Biblar vara viktigt för en kristen.

En dyr Bibel gör dig inte mer kristen och en sönderläst Bibel gör dig inte mer andlig. Det är också sant att några av världens bästa löpare springer utan skor. Men, på något sätt är det naturligt att ett viktigt verktyg i livet får vara valt med omsorg.

Wikipedia har en artikel "Studiebibel" som jag gillar. För den personliga bibelläsningen på kammaren använder jag "Svensk Studiebibel" mycket nu, det är inte förlaget som räknas, utan redaktören och Thoralf Gilbrant är OK. Som alltid bör man läsa noter och extra material med urskiljning. Jag trivs mycket bra med Folkbibelns översättning.

För församlingsbruk håller jag på att göra i ordning ett exemplar av Verbums studiebibel. Det jag vill åt är Bibel 2000 i kombination med breda marginaler för anteckningar. En del av ordningställandet är att gå igenom alla inledningar och skriva in författare, årtal och bakgrundsinformation från konservativ synvinkel. En mycket enkel och tillgänglig bok i detta är "Introducing the New Testament: A Short Guide to Its History and Message", jag har stort förtroende både för Andy Naselli och D.A. Carson. Bra forskning måste inte vara liberal, det finns goda konservativa akademiker i samtiden.

Vilken Bibel som passar just dig vet jag inte. Men, om Bibeln är viktig i ditt liv, då borde du lägga omsorg vid val av Bibel och kringlitteratur, kanske lika stor tid som en löpare lägger på valet av löparskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar