tisdag 28 september 2010

Compact Bible Dictionary

I dagarna har jag bekantat mig lite med Compact Bible Dictionary. Det är ett billigt bibellexikon (132 SEK), det är litet och lätt att ta med (ett halvkilo), redaktörerna är bra (bland annat F.F. Bruce) och nivån på artiklarna är anpassad till den vanliga kyrkobesökaren på samma gång som kopplingen till akademin är bra.

För mig är det ett bra släng-bibellexikon. Lätt att ha med sig i väskan, lätt att ge bort och lätt att slå upp saker i Bibelstudiegruppen.

Önskar att det fanns på svenska, det skulle vara bra för församlingsarbetet.

I studiehörnet väljer jag andra bibellexikon och uppslagsverk. Men, på fältet känns Compact Bible Dictionary som en hitt. Får se efter några månaders användande om jag är lika positiv då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar