söndag 11 december 2011

Evangelium ger en ny social verklighet

Hon är 15 år och genomröd. Att träffa Håkan Juholt var en stor händelse i hennes liv. För inte så länge sedan kom Jesus in i hennes liv och dopet blev en naturlig följd. Hon vill förändra världen. Låta tro och politik blandas till en socialt progressiv kraft som gör skillnad i vårt samhälle.

Det slår mig att mitt språk är dåligt förberett för att tala med henne. Att jag har lättare att tala om utkorelsen än om en ny social verklighet. Att det är lätt för mig att tala om förändrade liv, men mer ovant om att tala om gemenskaper med social sprängkraft.

Som en liten övning har jag jobbet en del med Filemonbrevet. Tänkt över hur det utbredda slaveriet löstes upp, mycket på grund av den kristna kärlek som Paulus ger exempel på. Nedan är en text som jag bearbetat fram ur Freedman, D. N. (1996). The Anchor Yale Bible Dictionary. New York: Doubleday. En kombination av fri översättning och min egen bearbetning:

"Paulus var verksam som kristen evangelist i Mindre Asien. Han arbetade med att bygga gemenskaper av kristna som samlades i hemmen i olika städer. Några kännetecken för dessa gemenskaper var deras tro på Israels Gud, deras barmhärtiga kärlek till varandra och deras hopp i Jesus Kristus. Gud använde Paulus för att skapa en ny social verklighet och solidaritet mellan människor som länge varit åtskilda genom klass och religiösa och etniska skillnader. Paulus hade fått många tillfällen att utveckla sin förmåga att bidra till försoning och stötta social sammanhållning i de förvånansvärt heterogens grupper han arbetade med."

Det här är en viktig aspekt av Paulus arbete. Det slår mig att det här också är vad vi i praktiken har jobbat en hel del med i den församling som jag är en del av. Men, jag har varit dålig på att förklara det så. Det har varit mer om att "Göra Jesus känd, trodd, och efterföljd", vilket på många sätt är samma sak med andra ord.

Samtidigt vill jag inte tappa fokus på individens frälsning. Men, den sociala sprängkraft som finns i evangelium vill jag jobba mer med.

Får se nästa gång vi ses, vad vi talar om då. Kanske blir det wordfeud, eller någon annan ny app vi talar om. Kanske blir det Paulus arbete med att skapa en ny social verklighet, med försoning och solidaritet i fokus, som blir det naturliga samtalsämnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar