lördag 31 december 2011

Tyskspråkig bibellitteratur

Inspirerad av Marissa Js kommentarer till inlägget "Sista konferensen inom Svenska Baptistsamfundet" så har jag gjort en liten inventering av tyskspråkig bibellitteratur för den vanliga bibelläsaren.

I församlingen håller vi Gordon D. Fee högt som bibelforskare, så vad är inte naturligare än att se vad som rekommenderas i den tyska utgåvan av "Att läsa och förstå Bibeln", "Effektives Bibelstudium - Die Bibel verstehen und auslegen". Här är böckerna:

Tyska är inte ett språk som jag är helt bekväm med, men jag har ändå några grundläggande referensböcker i bokhyllan, här är en lista på tyskspråkig litteratur jag använder ibland:

Helt säkert finns det mycket mer på tyska som kan vara nyttigt att läsa. Ni läsare får gärna dela med er av förslag i en kommentar.

Lite funderar jag om det kanske främst är litteratur om församlingsplantering och församlingsutveckling som kan vara intressantast på tyska. Jag vet inte, men jag har en aning om att en hel del intressant kan finnas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar