lördag 31 december 2011

En österrikisk pastor om Karl Barth och tyskspråkig bibellitteratur

Vi träffades på en konferensanläggning i Tyskland. Han undervisade om Jesus som läkare för tyska kristna, och jag, jag gjorde något annat. En österrikisk mer evangelikal församling var hans hem och hans kärlek till Jesus var uppenbar. Jag nöjer mig att kalla honom Markus, för det var hans förnamn

Vad frågar man då en tyskspråkig pastor när man träffas över lite kort i lobbyn? Boktips och Karl Barth var för mig två naturliga ämnen!

Markus menade att Karl Barth var på den goda sidan, och att han med intresse läste honom. Samtidigt så menade han att liberalteologerna verkligen älskade Karl Barths sätt att frigöra teologin från Bibeln. Så medan Karl Barth i sig kan vara nyttig att läsa, så finns där en grund för en teologi som kan driva iväg till något riktigt dåligt. Markus menade också att så i hög grad blivit så i tysk teologi.

När jag frågade om tips på tysk bibellitteratur såg han först lite besvärad, men skiner sedan upp och säger att det mesta intressanta och som han kan rekommendera på tyska faktiskt är översättningar av engelskspråkiga författare. Att mycket av den teologi och de böcker som skrivs på tyska är så liberala att de i många drag inte är användbara för en evangelikal kristen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar