måndag 24 juni 2013

"Men, de har ju en bra förklaring"

När man talar med vänner om vissa moden som kan förekomma till exempel på sommarkonferenser, så får jag ofta höra dem säga "Men, de har ju en bra förklaring". En bra förklaring som gör att vi tryggt ska kunna slänga ut århundraden av utarbetad frikyrkoteologi. En bra förklaring som gör att vi kan släppa kontakten med arvet från reformationen.

Sådana samtal oroar mig, inte direkt för ämnet, utan för sättet att argumentera. Man är beredda att släppa så mycket för något välformulerat och sofistikerat. Sådan stor respekt för silvertungad teologi, och så lite respekt för sin egen bibelläsande och bibeltolkande gemenskap.

Jag tror Karl Barth förklarar bra hur lätt det är att förledas in i något nytt och spännande. Det nya som lovar så mycket och som har en så bra förklaring.



Så nästa gång någon börjar tala om oasrörelsens olika förträffligheter kommer jag inte att backa på någon punkt, dessutom kommer jag att referera den här videon. Bara så ni vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar