söndag 28 augusti 2011

Projekt "Baptist 1861" utfört?

I december 2009 kände jag starkt manad att börja blogga med temat Anders Wibergs trosbekännelse som antogs av de svenska baptisterna 1861. Motvilligt påbörjade jag arbetet och kände att det verkligen betydde något i den situation som var då.

Nu känner jag nog att flera av de saker som jag ville göra då är uppfyllda. Viktigast är att den som är nyfiken på vad de svenska baptistpionjärerna trodde kan ta hjälp av den här bloggen för att stilla något av nyfikenheten och kanske få hjälp att gå vidare till djupare studier. En del material finns nu på bloggen, och kanske kan det hjälpa någon.

En annan viktig sak för mig var också att finnas med i diskussionen för det nya samfundet, mest genom att enkelt beskriva vad en baptistisk identitet kan vara. Detta som ett stöd vid sidan av arbetet med remissvar. Nu är Gemensam Framtid på gång och jag hoppas det kan bli något bra.

Men, jag har upptäckt att det är kul att blogga, så jag har tänkt att fortsätta ett tag till, även om branden för bloggandet inte är detsamma. Andra saker ligger kanske tyngre på hjärtat just nu.

Så även om jag känner att uppdraget "Baptist 1861" i grunden är utfört så fortsätter jag att blogga så länge det är kul och det känns som det ger något för Gud.

2 kommentarer:

  1. Jag ska göra ett kort arbete om tidig svensk baptism, vet inte om du skrivit om det så mycket men jag tar gärna emot tips på vad jag ska söka på för att hitta sådana inlägg här på bloggen. :)

    SvaraRadera
  2. Spännande, det hoppas jag att få läsa en dag.

    Bra att söka på i den här bloggen är väl Anders Wiberg, JG Oncken och F.O. Nilsson. Det är nog rätt att också göra en sökning på CH Spurgeon. Sedan kanske också något om Betelseminariet.

    Det är det första jag tänker på.

    Baptist 1861

    SvaraRadera