onsdag 28 december 2011

Stanley Hauerwas - Hannah's Child: A Theologian's Memoir

En av julklapparna var Stanley Hauerwas memoarer "Hannah's Child: A Theologian's Memoir". Lättsam och spännande mellandagsläsning med ett visst skvallerinnehåll som piggar upp.

1. Stanley Hauerwas skriver mycket sympatiskt och det är lätt att tycka om honom. Det är inte svårt att förstå varför han har så många vänner och varför vänskap betyder mycket för honom.

2. Det kan vara att Stanley Hauerwas viktigaste bidrag till teologin kan vara att ha upptäckt, stöttat och populariserat John Howard Yoder och hans mennonitiska teologi.

3. Den pacifism som Stanly Haurwas står utmanar mig och jag ska bekanta mig mer med den.

4. Det är rätt så underhållande att läsa om det akademiska livet på berömda teologiska institutioner som Notre Dame och Duke Divinity. Ibland blir det en del name-dropping som jag gillar på något sätt.

5. Ett långt sökande efter en församlingsgemenskap att trivas är intressant att följa. Längtan efter nattvardsfirande varje helg och en tät gemenskap lärde jag en hel del av. Jag blir mer och mer övertygad över att Willow Creek var ett misstag, det tror jag att fler känner vid det här laget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar