tisdag 10 maj 2011

Upptäckten - Ett alternativ till Alphakursen?

Upptäckte precis att Christianity Explored finns i svenska version, "Upptäckten". Jag börjar ana att det kan vara ett mycket bra alternativs till Alpha-kursen. På webbsidan kan man läsa en kort beskrivning:

"Kursen Upptäckten presenterar kristen tro i en inbjudande form. Deltagarna i en Upptäckten-grupp träffas för att äta eller fika och för att samtala om vad man läst i sin hemuppgift. Under 10 samlingar samt en helg tillsammans går man igenom Markusevangeliet för att se vem Jesus är och vad han säger till oss.
Styrkan i kursen är att deltagarna själva läser Bibeln och svarar på frågor som hjälper dem att förstå vem Jesus är och varför han kom till världen."

På flera sätt så ser det ut att vara det jag har saknat med Alphakursen. Jag har varit ledare i Alpha i två omgångar, och vi har sett många goda frukter. Samtidigt så har det känts som om något saknats. Vi har haft svårt att komma in i bibelläsningen och nog har jag saknat en genomgång av en del av grunderna i kristen tro. Kanske kursen "Upptäckten" kan vara ett gott alternativ, jag får tala med vännerna i församlingen.



För övrigt läser jag i Dagen att en god ledare måste gilla att fika. Att jag i allmänhet är sist från kyrkkaffet är i det ljuset kanske något positivt. Det kändes bra att höra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar