söndag 8 maj 2011

Upptäck Nya Testamentets värld

Jag har lite blandade känslor för boken "Exploring The New Testament World - An Illustrated Guide To The World Of Jesus And The First Christians". Det är mycket fakta om Nya Testamentets värld i en bok, vilket är bra. Enkelt skrivet och pedagogiskt.

Det är ett gott kristet perspektiv och Albert A Bell Jr går gärna in och förklarar olika verser i Bibeln som är relevanta för olika ämnen. Samtidigt är den grekisk-romerska kulturen inte helt uppbygglig att läsa om, och en del frågeställningar är lite jobbiga att bearbeta.

Analogier mellan kristen tro och stoisk filosofi eller vissa avgörande drag mellan kristna handlingar och antika mysteriereligioner väcker en del tankar som jag har bearbetat en del. Det positiva är att jag är mer förbered nu när gymnasieungdom kommer och frågar mig om något deras filosofilärare har sagt, jag har tänkt igenom och funnit rimliga svar.

Jag översätter innehållsförteckningen nedan, kanske kan det vara en bra översikt över vilka områden för bakgrundsfakta som kan vara bra att vara känd med. Kanske vill du kolla upp på en del på wikipedia eller motsvarande. Det som är tydligt att det finns mer bakgrund att se på än mynt och vikter. För mig blir det också allt mer tydligt att den hellenistiska kulturen större inflytande i den nytestamentliga världen än vad jag hade trott. Här är innehållsförteckningen:

1. Varför den här boken?

2. Den judiska bakgrunden till Nya Testamentet

3. "De makter som är" (Om romersk politik och historia)

4. Den romerska rätten och Nya Testamentet

5. Grekisk-Romersk religion

6. Grekisk-Romersk filosofi

7. Det grekisk-romerska samhällets struktur

8. Grekisk-romersk moral och personliga relationer

9. Tid, distanser och resor i den romerska världen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar