lördag 26 februari 2011

De glada nyheterna i en gammal katekes

Igår kväll läste jag klart Kevin DeYoungs bok "The Good News We Almost Forgot - Rediscovering the Gospel in a 16th Century Catechism". Det är Heidelberg katekesens text med kommentar för varje avsnitt med en förklaring och tillämpning in i vår tid. Jag har läst en "Lord's Day" som godnattsaga om kvällarna den sista tiden. Det är gott att somna med sund teologi i tankarna. Det är en bok jag verkligen trivts med och som varit bra för mig.

En svensk översättning av DeYoungs bok vore riktigt intressant, jag undrar hur stor målgruppen skulle kunna vara. Jag ser inget annat än att boken också skulle fungera bra för en luthersk publik. Heidelberg katekesens text på svenska finns att hämta här.

Om någon frågar mig om en introduktion till reformert kristendom tror jag att DeYoungs bok är den bok jag skulle rekommendera först. Anledningen är att den visar en reformert tro som är mjuk, ekumenisk och som evangelium i centrum. Sund stabil teologi, men evangelium får vara i centrum, inte rätt lära i småsaker. När man läst DeYoungs bok är man kanske mogen för R.C. Sprouls "What Is Reformed Theology?: Understanding the Basics", den beskriver mer de distinkt reformerta lärorna. Efter det finns det hur mycket god läsning som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar