fredag 3 augusti 2012

Bibelmjukvara på mobilen

Ibland får jag frågan om vad jag rekommenderar för bibelapp till den nya smarta mobilen. Mitt svar är alltid Olive Tree Bible Softwares Biblereader. Olive Tree finns till de flesta mobilerplatformar och även till Mac och PC. Där finns Folkbibelns översättning att ladda ned gratis och vill man köpa så finns Bibel2000. Roligast är förstås om man också köper lite referenslitteratur, som till exempel "Eerdman's Dictionary of the Bible", "ESV Study Bible" och "Expositor's Bible Commentary: Abridged Edition". Jag tycker det flyter på bra på mobilen och gillar att jag kan använda samma resurser på alla plattformar jag har. Guiden som visar vilka resurser i mitt bibliotek som har något att säga om den bibeltext jag har uppe är underbar. En app jag rekommenderar till alla. Bra både för den som bara vill ha bibeltexten, och bra för den som vill göra lite djupare bibelstudier på mobilen.

Men, samtidigt märker jag att bibeltexten inte alltid är i centrum när jag vill kolla något på mobilen. Ofta är det mer referensverk av olika slag jag vill åt. Då är Logos Bible Software en fantastisk resurs att ha tillgång till. Det bygger mycket på att jag har tillgång till det bibliotek jag har hemma på datorn. Jag tycker Logos ger en bättre upplevelse när jag kollar referenser och slår upp saker. Att skaffa ett bibliotek i Logos kostar en del, men kan vara en fin investering. Samtidigt inser jag att Logos kanske inte är för alla. Men, vill man ha tillgång till ett bra referensbibliotek i mobilen är nog Logos svårslaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar