tisdag 21 augusti 2012

"Read more Barth, you bastards!"

Jag tror Karl Barths teologi har allvarliga inbyggda problem. Även om jag inte läst den än, så har jag Cornelius van Tils "Christianity and Barthianism" i bokhyllan. När en vän säger att det var Karl Barth som släckte evangelium i europa så kan jag på många sätt stämma in. Så om du har en stabil teologi så finns det ingen anledning att tro att Barth har så mycket att erbjuda som ett alternativt teologiskt system.

Jag lever i en församling där hand negativa inflytande känns lite då och då, och det gör mig ont. Men samtidigt, Barth var en brilliant teolog och har många insikter i detaljer. Och, jag tror att även om hans böcker inte är i himlen, så är han själv där, det är vad jag tror.

Något som är väldigt intressant är Barths respekt bland mer liberala element. Det innebär intressanta möjligheter att tala om synd och nådeval, om reformationens teologi, jag om självaste Kalvin. När jag hänger med en del mer liberala bekanta så kommer jag allt oftare på mig själv med att vilja konfrontera och be dem läsa mer Barth. På något sätt var Barth en katalysator för en neo-orthodox teologi som sakta kom att lämna Barth och gå in i hyper-universalism och vänsterflum. Tänk om Barth kunde läsas mer och om hans glädje för Kalvin och reformationen än en gång skulle bli på modet. Inte bra, men bättre än vad det ibland är idag på många håll, "Read more Barth, you bastards!" är det jag vill säga åt det som charmas av dagens flugor.

För den som vill följa reformationens teologi, och gillar till exempel 1861 års baptistbekännelse, är rådet enkelt: "Read Less Barth!"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar