onsdag 8 augusti 2012

Bloggandets inverkan på skrivandet

Jag lämnade in två artiklar till församlingsbladet idag. När jag kollade på dem efteråt och jämförde med en artikel jag skrev för några år sedan så inser jag att bloggskrivandet påverkat mig.

Förr arbetade jag längre med artiklar förr, skrev om några gånger och putsade språket noga. Idag skriver jag mer artikeln rakt upp och ner rätt så snabbt, väntar några dagar och redigerar lite enkelt.

Något jag märker som resultat av detta är att det tar betydligt mindre tid att göra en artikel, att artiklar generellt blir kortare och att språket blir enklare, men inte lika vackert. Nu kan jag märka att jag fortfarande kan redigera en artikel så att den blir bra och med ett flytande språk, särskilt när jag redigerar andras artiklar.

På det stora hela känner jag ändå att bloggandet varit positivt för övrigt skrivande. Får se hur det utvecklas när det går nått några år till.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar