torsdag 19 juli 2012

Varför ska jag tro på Gud? – Timothy Keller

Jag konstaterar att Tim Kellers "Varför ska jag tro på Gud?" är en bok som håller. Jag har rekommenderat den sedan den kom ut på svenska och gör det ivrigt fortfarande.

Faktum är att den är en bok som på många sätt förändrat både hur jag tänker om och hur jag gör apologetik. Arvet från Cornelius van Til, tillsammans med mycket praktisk evangelisation på gatorna i New York ger Tim Keller en mycket intressant perspektiv på grundläggande frågor om kristen tro.

Som alla böcker har den kanske någon svaghet. Kanske är Tim Keller lite vag i vissa frågor där jag skulle velat att han var mer tydlig, men det lever jag gärna med givet de övriga kvaliteterna. Guy Davies ger här en sympatisk recension av boken.

Så mitt råd är väl helt enkelt detta: Köp, läs och ge bort till så många du kan. Men, när du givit bort den, var inte rädd att samtala om boken med den du givit den till och ta dig gärna tid lite djupare förklara sådant som Tim Keller går igenom lite ytligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar