tisdag 10 juli 2012

Stanley Hauerwas

Jag fick Stanley Hauerwas biografi "Hannah's Child A - Theologian's Memoir" i julklapp. Det är en bok som fick mig att tänka en del nytt om det vi gör i gudstjänsten och hur det kommunicerar teologi tillsammans med predikan.

 En del vidare har jag läst som som följd av detta, och min respekt och förståelse för en rätt så traditionell gudstjänst har ökat mycket. Likaså tänker jag mer och mer på våra rötter tillbaka i tiden och att hålla kontinuitet med den världsvida kyrkan.

Nu vet jag inte vad jag ska göra med Stanley Hauerwas, vi är nog inte i helt samma team, men mer och mer inser jag att han är av vår tids intressantaste teologer och att han kan vara räddningen för vårt nya samfund som har svårt att hitta rätt väg.

 Så jag rekommenderar alla GF-are som vill ha förslag på sommarläsning att läsa Hauerwas biografi. Kanske kommer den förändra hur du också tänker kring en del saker. Spännande och rolig läsning är det också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar