söndag 3 juli 2011

Synkretism mellan evangelikalism och barthianism

Jag blir mer och mer övertygad om en stor risk i svensk kristenhet idag är synkretism mellan evangelikalism och barthianism. Missionsförbundet, till exempel genom Lars Lindberg, har gått före där. För mig känns det som det inte buret så bra frukt, andra må rätta mig.

Nu ser jag hur neo-orthodoxa formuleringar och resonemang kryper in även i samfund som tidigare ville vara stabilt evangelikala. Kanske här det pågått länge utan att det blivit så uppenbart för mig. Jag oroar mig en del för det här ikväll, det låter så bra, men riskerar driva iväg från Bibelns grund.

Kanske var det framför allt Iain D Campbells "Doctrine Of Sin In Reformed and Neo-Orthodox Thought" som öppnade mina ögon.

Vi får se vad det här tar vägen. Jag oroar mig en del i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar