tisdag 1 februari 2011

The Holy Spirit - Sinclair Ferguson

I helgen läste jag klart Sinclair Fergusons bok "The Holy Spirit". Vill ni läsa en bra recension finns den här. Det är en mycket systematisk genomgång av Bibelns lära om den Helige Ande från ett evangelikalt, reformert och mjukt cessationsistiskt perspektiv.

Det är en bok skiljer sig en hel del i både innehåll och attityd från en bok som Dennis Bennets "Klockan nio på morgonen". Bennets karismatiska teologi och erfarenhet, som en gång var radikal, har på ett sätt blivit mer och mer en del av huvudfåran i betydande delar av svensk kristenhet.

Ibland påstås det att en församling är död. Orsaken som anges är att gudstjänsterna inte är så karismatiskt levande. Jag undrar om man då har som krav att det ska vara tungotal med uttydning eller profetia i nästa varje gudstjänst för att vi ska vara godkända. Eller måste vi mumla i tungor så det brusar i församlingen med jämna mellanrum under gudstjänsten? Eller måste vi hela varandra lite då och då? Kanske bjuder vi heller inte in rätt predikanter. Några anklagas för att inte vara tillräckligt andliga. Ni märker min trötthet, som om det bara fanns ett godkänt sätt att vara församling, att det enda som är OK är att vara som Oasrörelsen eller Livets Ord, är man inte som dem så är församlingen död. Jag tror att församlingen kan vara levande utan allt det.

Nu tror jag att det finns plats för rejält karismatiska församlingar också, men det är inte det enda sättet att vara levande kristen, och långt ifrån säkert det bästa. Några av de mest levande kristna jag träffat tror att de andliga gåvorna tonade ut med apostlarna och de har även en påtagligt traditionell syn på gudstjänsten.

Det är då det är gott att läsa vad Sinclair Ferguson skriver om den Helige Ande. En ordentlig genomgång av Bibeln. Hur Helig Ander verkar i frälsningen får en viktig del. Men kanske intressantast är en genomgång av del andliga gåvorna. Ferguson ger en praktisk och riktigt användbar genomgång av profetia, helande och tungotal och går igenom argument från de som menar att dessa gåvor är levande idag och från de som menar att dessa gåvor tonade ut med apostlarna. Det är en bra genomgång, och även om Ferguson är mer cessationist så är han rättvis och generös åt den andra sidan. Det finns många fördomar från båda håll i det här, och det är verkligen viktigt att vi lär oss förstå den andra sidans argument. Ferguson förseslår att det faktum att man använder olika terminologi kanske gör skillnaderna framstår större mellan en mjuk cessationism och en sansad karismatik än vad skillnaderna egentligen är.

För att ge en bild av hur konservativa baptister kan utrycka sig om Andens gåvor och vilka bibelverser man ibland hänvisar ger jag ett uttdrag av missionsorganisationen Biblical Ministries Statement of Faith:

"The Ministry and Spiritual Gifts
We believe the Lord Jesus Christ gives the Church evangelists and pastor-teachers. These gifted men are to equip the saints for the work of the ministry. (Ephesians 4:7-14)

We believe the Holy Spirit bestows spiritual gifts upon believers for Christian service and the edification of the Church. (Romans 12:3-8; 1 Corinthians 12:4-11; 1 Peter 4:10-11)

We believe the church age was initiated through the ministry of the apostles and prophets accompanied by sign gifts to confirm their message. These sign gifts gradually ceased by the time of the completion of the New Testament. (1 Corinthians 12:28-31; 13:8-10; 14:1-28; 2 Corinthians 12:12; Ephesians 2:19-22; Hebrews 2:3-4)

We believe God hears and answers prayer in accord with His own will for healing of the sick and afflicted. (John 14:13-14; 15:7; 1 John 5:14-15)"

1 kommentar:

  1. Jag tror på andens gåvor, men betonar ner det en del.
    För den helige andens funktion är först och främst att heliga oss.
    eller för att citera en arminian "You can go to heaven without telling any prophecy, you can go to heaven without casting out a single demon and you can go to heaven without healing any sick but you cannot go to heaven with sin in your life"

    SvaraRadera