tisdag 21 december 2010

En tidig julklapp (om teologi i Missionsförbundet)

En äldre man ringde mig i lördags och berättade att han hade böcker över efter att ha gjort en ordentlig genomgång av bokhyllorna. Efter gudstjänsten gick vi igenom tillsammans för att se vad som var användbart för mig. Med mig fick jag en hel väska med böcker.

Det är spännande att se vad en intellektuell missionsförbundare samlat på sig genom åren. Man kan se 70-talets karismatiska rörelse, med ledare som Michael Harper. Lars Lindberg och Karl Barths tid på teologiska seminariet visar på missionsförbundets nära kontakter med den riktningen i reformert kristendom. Biskopar och sociologer skriver tankeväckande böcker. Någon mystiker är med i blandningen. Böcker av Jürgen Moltmann och Helmut Thielicke visar att man hängt med i den kontinentala teologi som var i ropet.

Jag får se vad som blir läst under vinter och vår och vad som blir använt som referens. På något sätt känner jag ett ansvar att hålla mig lite inläst inom de här områdena, det är en del av församlingens arv som man bör förhålla sig till.

I juldagarna har jag tänkt att läsa en historik över Scofields Referensbibel och "Teologisk grund för GF-kyrkan".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar