fredag 17 december 2010

The Prophecy Answer Book (Estetikens roll)

På fredagen kom det ett litet brunt kuvert med posten. Jag ser att det är från staterna och öppnar ivrigt. Det är "The Prophecy Answer Book" av David Jeremiah. Teologiska Seminariet i Dallas har sänt mig en julgåva.

På något sätt känns både formgivning och attityd lite spekulativ, inte i min stil. Samtidigt vet jag inte om jag egentligen i sak har så mycket att invända.

Jag har länge trott att estetik har större betydelse för val av teologisk litteratur och val av predikanter än vad vi kanske är medvetna om.

Om man är bildad vill man läsa litteratur som stärker sin egen bild som bildad. Om man är mer är arbetartypen, då vill man ha en predikant som inte får en att känna sig dum. Klädsel, bilder och sådant ger en första bedömning av en predikant, är hon värdigt kläd, ser han ut som en gubbe, förstår hon ungdomskultur och så vidare.

Min uppfattning att det estetiska blir allt mer viktigt i en tid när man mer och mer tonar ner teologin i förkunnelsen. Man skulle kunna förvänta sig att nya unga ledare skulle lägga stor vikt vid ett distinkt utseende. Det är exakt det här vi ser hos Shane Claiborne, tjocka glasögonskalmar, jazzskägg, tovigt hår.

Får se om jag läser "The Prophecy Answer Book", trots utseendet och attityden, eller om jag läser något som ser mer sobert och bildat ut, som "Things to Come".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar