söndag 29 april 2012

Några inflöden i teologi

Tänkte bara berätta kort om några inflöden som hjälper mig just nu.

Uppbygglig läsning
  •  R.C. Sprouls månadshäften "Table Talk" är min dagliga läsning med förklaring över en bibelvers för varje dag och ett antal uppbyggliga artiklar för månaden.
  • Toralf Gilbrants "Svensk studiebibel" är min Bibel för uppbyggliga bibelläsning. Jag gillar verkligen dess inledningar och förklaringar.
Teologi och praktik för församlingsarbetet
  •  John MacArthur läser jag inte jättemycket men finns alltid i bakgrunden. För mig ger det en balans mellan det reformerta arvet och DTS Seminary. Hans fokus på textutläggande predikan påverkar mig mycket. Ser jag en predikan på webben är det gärna MacArthur jag väljer.
  • Baptisternas teologiska seminarium i Prag, IBTS, är viktigt för mig. Deras fokus på en tät men porös gudstjänstgemenskap påverkar mycket om hur jag tänker om församlingsarbetet. De tar fram det anabaptistiska arvet på ett mycket bra sätt och visar hur det kan göras i vårt samhälle idag.
  • Teologiska seminariet i Dalls, DTS, visar för mig hur en tydligt evangelikal teologi kan förenas med den senaste bibelforskningen. Jag läser inte mycket därifrån, men det är gott att de finns där i bakgrunden och visar att vi inte är kusiner från landet med en gammeldags teologi.
  • Curtis Freeman vid Duke Divinity School visar vikten av det gemensamma arv i det första  årtusendets kristendom vi har i alla samfund och vikten av att dela med oss av det bästa ur våra olika traditioner.
  • Timothy George vid Beeson Divinity School berättar hur reformationens teologi är aktuell idag. Mer och mer tror jag att det är att gå till reformationens män som skapar en teologi som håller för framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar