tisdag 21 juni 2011

Många unga dras till klassisk kristen tro

Colleen Carrolls "The New Faithful: Why Young Adults Are Embracing Christian Orthodoxy" är en riktigt intressant bok. Omdömen från några andra än mig finns här.

Idag så hör man ofta att ingen riktigt gillar den klassiska teologin, och att vi måste mjuka upp vår teologi så att den passar dagen unga. Att ändra teologin så att den passar i vår samtid, göra det mer ofarligt och slätstruket.

Colleen Carroll visar genom ett sociologiskt perspektiv att många unga dras till en klassisk kristen tro med den traditionella förståelsen av apostoliska och nicenska trosbekännelserna tillsammans med traditionell syn i moralfrågor. Boken är en stor teologisk bredd och ungdomar från såväl de katolska och orthodoxa som de evangelikala kyrkofamiljerna beskrivs.

Jag kan inte se annat än att många ungdomar dras till klassisk kristen tro och att ett bra sätt att evangelisera kan vara att stå för det kyrkan alltid har stått för och se hur det kan presenteras i vår tid i våra former.

Nu går det att fylla kyrkor med att spå ut teologin också. Rob Bell är ett exempel på hur en trevligare variant av kristendomen lockar många, en av hans lockbeten är en form universalism, att alla kommer till himlen. Väl känd med en missionsförsamling där universalism i olika former predikats i många år, är jag inte så imponerad av sådan undervisnings förmåga att ge en långsiktig växt. Jag tror att man kan få ett tillfälligt lyft, att allt känns bra, men att det inte ger den kraft och det driv som behövs för att leva ett kristet och engagerat liv över tid.

Därför vill jag stå för klassisk kristen tro, jag tror att den evangelikala varianten av klassisk kristen tro är den mest bibliska och den som har bäst möjlighet att leda till stabil växt över tid. Sedan så har jag en förkärlek för baptiströrelsen, men inser att jag läser betydligt bredare och lever också bredare i församlingslivet.

Så, Collen Carrolls bok stöttar mig i övertygelsen att inte sälja ut teologin för att nå snabba framgångar. Istället tror jag att de långsiktiga stabila framgångarna kommer genom en mjuk, kärleksful och tydlig evangelikal teologi. En hel del föreslår faktiskt också att snabba framgångarna ofta kan komma genom ett tydligt evangelikalt budskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar