onsdag 29 juni 2011

The Doctrine of Justification and the New Perspectives on Paul

En broder bad mig klargöra var jag står gällande N.T. Wright och det nya perspektivet på Paulus. Jag konstaterar att jag står bakom R.C. Sproul och Ligonier Ministries syn som ges i resurssamlingen "The Doctrine of Justification and the New Perspectives on Paul". Jag tror helt enkelt att N.T. Wright har fel om rättfärdiggörelse.

Av den anledningen kanske jag borde vara mer försiktig till skriva positivt om N.T. Wright här på bloggen, och kommer att vara så i framtiden. Samtidigt är det också så att N.T. Wright inte bara är en villolärare, utan också en viktig röst för evangelikal kristendom som når dit inte Paul Washer når.

John Piper kritiserar N.T. Wright gällande New Perspective on Paul, men konstaterar samtidigt att "I am thankful for his strong commitment to the authority of Scripture; his defense of the virgin birth, deity, and resurrection of Christ; his biblical disapproval of homosexual conduct; and the consistent way he presses us to see the big picture of God’s universal purpose for all peoples through the covenant with Abraham — and more."

Så jag står samtidigt inför en pastor och professor som ger viktiga och välkomna bidrag till ett formulera en evangelikal tro 2011 som jag står inför en pastor och professor som troligen har en tagit fel i en viktig doktrin. Att separera från otro och villolära är bibliskt och är en viktig sak (Biblical separation). Var man drar gränsen kan vara svårt.

På en blogg kan det vara svårt att veta vilka som läser och hur de tolkar det man läser. Ibland tänker jag nog att den här bloggen driver en inomkristen reflektion, där det får spreta en del, att läsarna har en stabil bas att utgå ifrån. Där har jag nog haft fel, jag inser att jag har en bredare läsarkrets än jag tänkt mig. Jag ska tänka mer på vad jag skriver och hur det kan tolkas.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar