torsdag 23 juni 2011

Den senaste bibelforskningen säger...

Vissa missionsförbundare argumenterar som om den senaste bibelforskningen visat att allt jag tror på är fel, ute och motbevisat slutgiltigt. Jag kan bli lite trött och missmodig av det.

Då känns det gott att läsa N.T. Wright. Nu senast läste jag hans "Paul for Everyone: The Prison Letters: Ephesians, Philippians, Colossians, and Philemon" på badstranden, blandad med bad och strandmat. En underbar semesterupplevelse, rekommenderas till alla.

Det går inte att ifrågasätta att N.T. Wright som en av vår tids ledande bibelforskare. Dessutom europe och tidigare biskop i engelska kyrkan. Det han säger borde vara rimligt att lyssna till. När han står för en stabil evangelikal tro, och utifrån bibeltexten ställer sig bakom en traditionell kristen syn i moralfrågor då känner jag mig trygg i min tro.

Så, den senaste bibelforskningen säger att det grundläggande i min tro fortsatt har ett gott stöd i Bibel och bibelforskning.

2 kommentarer:

  1. N.T Wright är väl han som sprider denna new perspective villoläran?

    SvaraRadera
  2. ja, så är det. Det bör man tänks på om man läser N.T. Wright. Dessutom finns det mycket annat att läsa som är mer uppbyggligt somt.ex. D.A. Carson och John Piper. Samtidigt känner jag ett ansvar att läsa lite bredare för att hålla mig uppdatterad. Jag har svårt för N.T. Wright om rättfärdgörelse och new perspective on Paul, Ligonier har en bra samling resurser som reder ut det.

    SvaraRadera