tisdag 21 februari 2012

Fundamentalism

R.C. Sproul Jr har skrivet en riktigt intressant artikel om skillnaden med evangelikalism och fundamentalism. Finns att läsa här.

Några kort citat från artikeln:

"What is it that distinguishes evangelicals and fundamentalists? Suddenly our problem becomes clear. An evangelical is a fundamentalist that wants the respect of modernists, and sells his soul to get it."

"What separates evangelicals from fundamentalists is that we evangelicals don’t breathe fire, and we have fancy degrees hanging in our studies, instead of pictures of Billy Sunday. We evangelicals are they who cut this deal with the modernists, “We will call you brother, if you will call us scholar.”"

Det som kryper nära inpå mig själv är frågan om att accepteras i akademiska och bildade sällskap.

En anledning till att det varit lite mindre inlägg på bloggen under februari är att jag läst en del som litteratur som inte gör sig till bloggens ämne och syfte. Men, respekt där jag ville ha respekt har det givet.

Frågan är om det är värt priset. Jag tror att vi behöver lära oss att stå upp för ett klassiskt evangelium i alla sin enkla primitivitet. Jag behöver mer av J.G. Oncken i mitt liv och mindre av vackra formuleringar som går hem hos akademiker.

Jag behöver mer av Arthur W. Pink och mindre av Karl Barth. Mer av Gresham Machen och mindre av Lars Lindberg. Så är läget för mig idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar