Om boken
På förlagets webbplats kan man läsa följande:
"Banning Liebscher har arbetat i Bethel Church Californien i mer än tio år. Han är huvudledare för Jesus Culture, ett arbete som vill mobilisera, utrusta, aktivera och sända ut en ny generation väckelsebärare över hela världen.
Banning delar i boken sitt hjärta för att resa upp en generation som är präglade av en Jesuskultur, som kännetecknas av följande fyra saker:
- de hedrar dem som gått före,
- de älskar Jesus passionerat,
- de lever ett liv i bön och
- de vandrar i Guds övernaturliga kraft."
Saker som väcker frågor
Vi hade en rätt så ivrig diskussion om boken på lördag kväll efter kvällsmötet i Cafe Sion. Det är tydligt att boken kan provocera en äldre generation pingstvänner. Och visst finns det en del som stör i boken. Översättningen är lite så där. Det talas om den troendes auktoritet som på ett sätt som ringer varningsklockor. Loonie Frisbee och William M Branham framhålls som förebilder vilket kanske för oss lite vid sidan av klassisk pingstteologi.
Så den som vill hålla ett discernment ministry har gott om material att blogga om här, och jag hoppas också få läsa några sådan blogginlägg på svenska om den här boken. Ni som känner er manade, här finns något att skriva om. Jag tror att det givet är en bok som det kommer att talas om i kristna kretsar under sommaren och hösten i sammanhang där det rör på sig.
Samtidigt kan vi notera att det är en bok som jag tydligen fann det naturligt att referera över kaffet. Det är något med boken som berör och det kanske därför det är extra viktigt att samtala om bra och dåligt med boken.
Att hedra och ställa sig under ledarskap
Det som verkligen fångade mig var det som stod om vikten av att att hedra och ställa sig under ledarskap. Att det är otroligt viktigt för unga som brinner för väckelse att göra det som en del av församlingens arbete och så långt det går dela ledarskapets visioner. Vikten av att hitta mentorer, även bland helt vanliga äldre kristna, framhålls också. Banning Liebscher menar att många väckelser ebbat ut därför att att man misslyckats att koppla ihop generationerna.
Personligen vet jag inte vad jag skulle varit om jag inte haft mentorer, både äldre och yngre som hjälpt mig är rätt riktning. Och, inte minst viktigt är att det är ett viktigt skydd mot kritik att stå inom den vision församlingens ledare har. Personligen för jag säga att det är tusen gånger lättare att ta kritik om församlingens ledare står bakom det man gör, eller andra ledare i det sammanhang man tillhör.
Den här bloggen kom till i under översyn av goda ledare i församlingen. Det har också varit min tydliga mening att stå under Svenska Baptistsamfundets vision och viljan har varit att komplettera och bredda den visionen, snarare än att kritisera och köra ett eget lopp.
Banning Liebscher tror att det förlöser en särskild nåd att ställa sig under ledarskap. Att om det känns som det bara tar emot i det man gör i församlingen, så kan det förlösa nåd över arbetet genom att rätta in sig under goda ledare och följa deras vision i det egna arbetet.
Vad gör man om man står under dåliga ledare?
Sedan kan det ju hända att man står under dåliga ledare i församlingen. Dåliga ledare vars visioner man med gott samvete inför Gud inte kan inordna sig under. Då har man allvarliga problem. Jag vet inte om jag har något bra lösning på det.
Det jag tror, och det jag har en tendens att göra, är att komplettera med mentorer utanför församlingen. På ett sätt ger det stadga åt en del saker jag gör även när det liksom breddar ut och tänjer på församlingens vision. Jag skulle aldrig våga gå ensam och göra saker i egen kraft utan att ha ledare bakom mig. Det är med stor tacksamhet jag ser att min församling har givit mig frihet att göra vissa projekt som någon kanske skulle tycka är kontroversiella i våra sammanhang. Men, kanske har jag fått göra dess projekt just för att jag har en tydlig vilja att göra det för församlingen och med församlingens ledare.
Jag har vänner som lämnat sin församling och gått vidare till nya gemenskaper, ibland kan det vara rätt. Men, målet måste då vara att så snart som möjligt hitta en ny fungerande gemenskap och underordna sig den. Jag har vänner som gjort detta och verkligen fått tillfälle att blomma ut på ett underbart sätt
Slutsatser
Så vad ska man tänka om Banning Liebschers bok "Jesus culture - lev ett liv som förvandlar världen"?
Jag läste den av ansvar inför församlingens ungdom. Det sammanhang som boken kommer från talas det om ofta bland unga hos oss. Det är något som rör sig och drar starkt i många kristna ungdomar. För mig är det viktigt att vara insatt och säga något genomtänkt om boken, otvivelaktigt kommer den att läsas av flera ungdomar i församlingen, oavsett vad jag skulle tycka.
Det är en spännande och utmanande bok. Personligen önskar jag att jag kunde veta vad det hela har tagit vägen om säg tjugo år. Några har farhågor om att det kommer att sluta illa. Andra ser det som en sund väckelse som det är rätt att inspireras av.
Jag tror att det är rätt för de som arbetar med ungdomar att läsa boken för att vara förbered på frågor som kommer att komma från ungdomar som läst den. Det är något som verkligen berör många. Komplettera gärna med att läsa lite på David Wellstams blogg.
Plötsligt inser jag det ironiska att jag skrivit ett välläst inlägg om cessationism, som jag fortfarande står för. Allvarligt hade det varit lättare att bara driva blogg och vara rättrogen i allt, än att också vara ledare i församlingen tjäna människor i verkligheten.
Om du kan hantera boken bör du läsa den. Är du mot det som undervisas i boken kan det vara mycket viktigt att ha en grund för att bemöta den, det här är verkligen något som rör sig nu. Är du för det som undervisas i boken kan det vara så att du kommer att inspireras på ett underbart sätt att bli en väckelsbärare och dela med dig så att du väcker nya väckelsebärare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar