Dietrich Bonhoeffer är alltid intressant, på något sätt populär bland så många riktningar i kristenheten. Men hur ska man förstå honom, när så många tycker att han är som dem?
Jag läser Sabine Dramms "Dietrich Bonhoeffer - An Introduction to His Thought". Nedan är några tankar från läsning av de första kapitlen i denna.
Vi ser att Bonhoeffer hade en liberalteologisk utbildning, men en sådan teolog som Adolf von Harnack som en av professorerna. Det var en tid när var liberalteologin var spännande och verkligen lovade så mycket. Bonhoeffer kom att se problemen med det här sättet att göra teologi, att det var något väsentligt som saknades. Men, det känns som grundläggande frågor om Bibel och bibelkritik fanns med honom sedan den tiden.
Sabine Dramm argumenterar att tre viktiga teologer som Bonhoeffer identifierade sig med och hämtade inspiration från var:
Med namnen ovan tillsammans med en kanske oväntade omvändelsupplevelse, finns en grund för en rätt så spännande teologi. En teologi som gör skillnad i det dagliga livet. En teologi som ger grund för en nära relation till Gud, men samtidigt inte är överdrivet konservativ i bibelfrågor.
Kanske är det spänningen mellan liberalt och konservativt tillsammans med Bonhoeffers tydliga tillämpning av sin teologi i liv och verklighet som gör att så många kan hitta inspiration hos honom.
Själv har jag svårt att hantera Bonhoeffer. Vi får se hur det blir när jag läst klart Sabine Dramms bok. Annars kretsar mycket jag tänker på nu kring Andrew Fuller.
Seven Surprises of the First Christmas
14 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar