söndag 30 oktober 2011

Att välja andaktsbok för 2012

Vi fick med Libris lilla tidning med Dagen i fredags. Alltid intressant läsning med många boktips. I det här numret fanns flera bra förslag till andaktsböcker för 2012.

Nedan är några tankar jag har om andaktsböcker inför det nya året.

Jag skulle verkligen vilja följa John Stotts "Genom Bibeln dag för dag". Vänner har gjort det och menar att det är en bok som ger god frukt. Men, år efter år blir den nedprioriterad. Kanske känns den för tung, men mest är det nog för att Table Talk är ett så bra alternativ.

Carl-Olof Rosenius "Husandakt" är den andaktsbok som kanske format mig mest. Jag läste i den varje morgon under en längre period. Jag har aldrig blivit densamme efter det. Där fanns en Gud som var både kärleksfull och helig. Synd och omvändelse handlade det ofta om. Ibland tänker jag att Baptist 1861 projektet kommer direkt ur läsning av Rosenius "Husandakt".

Under flera år har jag baserat den dagliga andakten på R.C. Sprouls och Ligonier Ministries månadshäfte "Table Talk". I början sade jag upp det i några omgångar när jag märkte att det påverkade mig i reformert riktning, men nu har jag accepterat. Ett underbart häfte med daglig förklaring av några bibelverser. Ett tema för varje månad med artiklar på temat och dessutom några fasta kolumner. Lätt att läsa och förstå, samtidigt så finns här ett djup och ett teologiskt mod som man inte alltid hittar i en andaktsbok. Om du vågar är det här en fantastisk resurs att basera den dagliga andakten på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar